kimuraweb [at] gmail.com

facebook.com/kimuraweb

Critical Mass 2011 - nem menő
Share/Save/Bookmark

Gondolkodtam azon, hogy leírjam-e a véleményemet, de végül így döntöttem. Kezdetekben vala a Critical Mass, innentől csak cm, még anno pát futár meg emberke nyomta illegálban. Aztán elkezdődött a fejlődés, eljutott nagyobb tömegekig a rendezvény, ami mögé kiálltak az emberek, egy cél érdekében, a városvezetés, a kormány vegye már észre, hogy vannak biciklisek is a városban. Mindez odáig tudott fejlődni, hogy a vége felé már 60.000 ember ment a lezárt városban, és megmutattuk, sokan vagyunk. Észrevették, elindultak a dolgok, ha lassan is, de szépen lassan az érdekvédelmi szervezetek, ala Kerékpáros Klub odáig jutott, hogy meghallgatják őket, talán?! már ki is kérik a véleményüket alkalmanként. Azért valljuk be, ebben az országban, ahol soha nem terveznek előre, a politikusaink szűk látókörűek, és mindenki eldobálja a csikket az utcán, szép érdem.

 

 

Nade, tulajdonképpen ott tartunk, hogy 2011 van, volt már utolsó cm, lezárás nélkül a városban mászkálás. Emlékszem is arra mekkora felháborodás volt, amikor mindenki szarrá büntettek, mert nem volt megfelelő a kerékpárja. És most nem a macskaszemekre gondolok meg a küllőprizmákra, de még lámpa se volt sok embernek. Aztán ment a felháborodás. Aztán? A kedélyek elcsendesültek, sokkal többen bringáztak már idén nyáron, sokan rájöttek, a 400-as benzinár mellett van alternatíva, és nem a háromhuszas békávé jegy. Ott a bringa. Bármilyen olcsósággal be lehet járni pár kilométerre a munkába. Széééép. És ennek mi lett a következménye. Változtak az idők, az autósok sokkal elfogadóbbak lettek, le a kalappal, a közlekedés tanulja és szokja az új helyzeteket. És akkor, jön ez, az őszi cm. És az ember amúgy sem akar elmenni, mert már azzal jár munkába, sportol, versenyzik esetleg, érzi a változást, és nekem pl. derogál már bohóckodni a sok hülyével, pedig voltak olyan idők amikor rajtam is volt zöld szervezői póló.

 

(darthwalk képe indafotóról) - saját címet kéne adnom káosz néven futna

 

A történet lényegében annyi, hogy a keletitől akartam volna eljutni a fehérvárira, és nem is volt fejemben, hogy cm lesz. Gyakorlatilag menni nem lehetett. 20 percem lett volna odaérni a boltba zárásig, ezért próbáltam ütemesen haladni. A bringasávon össze-vissza mennek az emberek. Aztán át a piroson. De nem olyan helyen ahol nincs senki, nem, a legtömöttebb kereszteződésben. Aztán amikor végre elindulunk, akkor nem egyenletes ütemben mennek, nem, lefékezgetnek, kigyorsítanak. Egyetlen választásom maradt, az autók mellett balra menni, amíg legalább ezeket lehagyom. Persze ekkor ég a pofámról a bőr, mert szabálytalanul megyek, de könyörgöm, el szeretnék jutni a pontból b pontba. Aztán amikor végre visszaérek a bringasávba, mennék rendesen, elkezdenek velem versenyezni, meg kielőzgetni?!?! Nem is értem a dolgot, utána meg nem sokkal megáll. ÁÁÁÁÁ. Végül eljutottam időben, hazafelé viszont a rakparton kellett mennem. Jó rész tudjuk kijelöletlen, de azért van egy szakasz, ahol azért van a három vonal, hogy azok között kell menni, és nem összevissza. Erre jönnek szembe, egymás mellett hárman, de nem engednének el, így már a gyalogosok között kényszerülök menni. Aztán megint jönnek, össze vissza. Basszus, ha ez az egész azért van, hogy lehessen a városban közlekedni, akkor nem hogy autóval, de biciklivel miért nem tudok normálisan közlekedni a sok kretén miatt? Ez az egész átment egy hatalmas nagy bazári faszverésbe, és azoknak az embereknek a nagy része, aki ezeken a lezáratlan cm-eken veri a mellét, két hét múlva elrakja a bringát, mert hideg van.

 

Idézek kedves barátomtól:

"a cm egy fos volt
egy adag hirtelen tömegtől bátor bölcsész köcsög parádéja"

 

(darthwalk képe indafotóról)

 

És azt kell mondanom, igen. Meg a bohóckodás, meg a lófasz, hogy ez kéne meg az kéne, de ezeket szép lassan már kapjuk, és olyan emberek képviselik a bicikliseket egy ilyen rendezvényen, akiknek viselkedési és közlekedési kultúrája messze elmarad az elvárttól. Amíg le volt zárva a felvonulás, addig ezzel nem volt probléma, de ha ez így folytatódik, lassan eljön az, hogy egy ilyenen valakit vagy nagyon megrángatnak, vagy lesz egy jó kis baleset valami barom miatt. Nem ilyen cm-es verem a mellem meg csengetek faszomsággal kell mostmár tüntetni. Tudnak rólunk, látnak. Azzal kell tüntetni, hogy minden nap azzal megy az ember mindenhova, ahova csak lehetőség engedi. És sajnos, még mindig láttam, ahogy az andrásin sorban szedik ki az embereket, mert nincs lámpájuk se már sötétedés után, amikor újra utamra keltem. Sőt ezt nem csak a cm-en látom, minden nap. A fele brigádnak még mindig nincs lámpája sem, meg agya, meg semmije. Akkor most mire?

 

Konklúzió részemről, hogy most már mennek a dolgok, de itt lenne az ideje, hogy a bringásoknál is változzanak a dolgok, fel kéne szedni némi kultúrát, oda kéne figyelni másokra, kéne venni legalább lámpát, ha már úgy is korán sötétedik. Meg úgy egyébként, minket már hagynak élni, mi is hagyjunk másokat. Nem véletlenül van az, hogy a normális bringások már közelébe se mennek a cm-nek nevezett katyvasznak, ami most van.

 

Hozzászólások  

 
+2 #22 kükü 2011-09-28 14:05
Idézet - vnsznt:
a cm legalább hat éve csak faszverés


szerintem pedig kemény, egész éves munka, és ilyen röviden és sértőn kritizálni az

nekem eszembe sem jutna más civil munkáját így leszólni, kivéve ha embert gyilkol
Idézet
 
 
+2 #21 kükü 2011-09-28 12:48
[quote name="korcs"]

http://www.vizu.com//poll-results.html?n=242768

Fail.
A CM eleve bringásokat ér el. A matricáival is, a plakátjaival is, a blogjával is, a facebookon is, stb. tehát nyilván senki sincs, aki látja a hiradóban vagy utcán, és másnap megveszi az első biciklijét, megtéve vele az első városi útját. A CM eleve bringások összefogása volt, és a működési mechanizmusa az, hogy a médiába lőtte a bringás témát, ami ott már évek óta kolonializálódi k, és önálló életet él. A benzin mindig is drága (mérd oda az inflációhoz), a bringa mindig zöld, egészséges, gyors volt. Mi változott? Meghalt a "Budapesten biciklizni öngyilkosság, nem is csinálja senki." nevű mém. Ezt pedig a CM szúrta szíven, és forgatja benne a kést. Azóta akadálytalanul terjed a városi bringázás. És működésbe lépett az első CM-en túli ok: a mintakövetés. Maga alá gyűri majd a CM-et. És ez az élet rendje, és ez a CM végső győzelme. :)
Idézet
 
 
+3 #20 kükü 2011-09-28 10:57
... de téged pedig megértelek, mert ezt a jelenséget már már egyszer megéltem, amikor a futárszubkultúr ából továbblépett a CM. Most a mindig is bringázók oldódnak fel egy még rutintalan, ügyetlen, de majd rendeződő áradatban. Ne gondold hogy évi 80%-os növekedést organikusan fogsz átélni a közlekedésben. Ez illuzórikus várakozás. Káoszként éled meg, és ez még egy ideig, akár 5-6 évig is tartani fog. Sajnálom, inkább próbáld meg a pozitív oldalát látni. Ha más nincs, akkor a távoli jövőben kialakulót. :)
peace
kükü
Idézet
 
 
+4 #19 kükü 2011-09-28 10:53
Bocs, de szerintem csak az zavar, hogy kezd zavaróan sok kerékpáros lenni. Persze, ez részben valóban egy idegesítő helyzet, mert gyakorlatilag a bringások fele éven belüli "jogsival" közlekedik, de ebből ezt levonni következtetésne k egyszerűen hibás. Amikor Koppenhágában jártam, megalázó volt az első 3 óra biciklizésem, mert olyan emberek közt tettem, akik mint egy svájci óra, úgy működnek. Évtizedek alatt kialakították az íratlan szabály és jelrendszerüket , ami nekem skót volt. A mélypont az volt, amikor egy kiskosztümös nő megvetően rámordított, hogy "parle vous france!!!????". Pedig van mögöttem 200 ezer balesetmentes budapesti kilométer. Ez az expanzív szakasz ezzel jár. Lehet szídni őket, de ne felejtse el senki hogy maga is ugribugri alkalmi bringásként kezdte, a forgalomban elsőre leizzadt, nem ismerte a rutinokat. Én nem az új, meg alkalmi, meg ügyetlen bringásoktól vagyok ki, hanem a bicikliutakon puffogó öregektől. De....
Idézet
 
 
0 #18 zsoan 2011-09-28 08:23
Köszönöm, hogy ezt leírtad! Hetek óta egy ilyen megszólaláson gondolkozok! Bár elmentem a cm-re, valahogy nem érzek vele közösséget. Mindig reménykedek, hogy változik valami, de nem! Szerencsére a "furán" közlekedők többsége nem vesz részt a napi közlekedésben!: )
Még egy apróság: sajnos ebben az országban nem működik a figyelemfelhívá s (lámpa, szabálykövetés stb), mert a hétköznapokban nincs csordaszellem!: (
Idézet
 
 
0 #17 vnsznt 2011-09-27 13:59
a cm legalább hat éve csak faszverés
Idézet
 
 
+4 #16 Szter 2011-09-27 11:58
Folyt.: Nekem is "fájdalmas" minden CM, idegesítenek a sötétek, de a kezdetek(!) óta csinálom és továbbra látom értelmét az összes kerékpározáshoz kapcsolódó tevékenységemne k, legyen az munka-munka vagy civil munka, tehát csinálni is fogom. Nektek, akik hánytok a CMtől, a mazsola bringásoktól, azt javaslom, hogy mély levegő és Zen. Jah, meg gondolj vissza, hogy Te hogyan kezdted ;-)
Idézet
 
 
+4 #15 Szter 2011-09-27 11:57
Azért nem szeretem az ilyen "kirohanásokat", mert közben elfelejted / elfelejtitek, hogy a szubkultúrából pár év alatt nyomást gyakorló, politikai erővel bíró tömegbázis lett. Több bringás az utakon (minden nap), Neked is biztonságosabbá teszi a közlekedést. Autósok jobban figyelnek, toleránsabbak, BKK, soroljam? :) A CM szerintem is buli a legtöbb embernek, de nem szabad elfelejteni, hogy nem ugyanazok az emberek jönnek évről évre (lsd. te és a FGHsok, a futárok stb. lekoptak), így ugyanazokat a gyerekbetegsége ket látod (béna, no lámpa etc.) évek óta. Viszont akik ott vannak a cm.en, jól érzik magukat és nagyobb kedvvel maradnak bringán utána is. Lehet, hogy elkezdenek a neten olvasgatni, tanulgatni, eljönnek a Bebiciklizésre, meg a Bringakonyhába és hipp-hopp szuperfasza bringások lesznek, mint te is ;-) Tudom, k.jó dolog egy szubkultúrához tartozni és amikor az már divat lesz (eliket, futárok, bagaboo, cm soroljam?), onnantól ciki.
Idézet
 
 
+1 #14 Anti 2011-09-27 11:56
Úgy látom a hozzászólók között is akad olyan, aki ezt elfelejti, bár gondolom nem mindenki tekert "a kezdetektől", és lövése sincs, milyen volt régen. Csak bringára pattant pár éve, és nem érti, miről van szó. mert már az ideálishoz közelítő körülmények között tekerhet, és nem abban az "őskáoszban", ami sok éve volt jellemző...
Idézet
 
 
+1 #13 Anti 2011-09-27 11:56
Szerintem egyébként azt sem szabad elfelejteni, hogy CM nélkül nem tartanánk ott, ahol. Persze sok a hülye, de vajon jobb volna-e, ha a sok hülye autóban ülne?

Nyílván eljutottunk volna erre a pontra, és eljutnánk az ezután következőkre is, de azért nem mindegy, hogy 5-10 év alatt lesz bringás város Budapestből (maradjunk most a budapesti CM-nél), vagy 15-20 év alatt.

Mindemellett épül és szépül a város is, ami bizony részben annak köszönhető, hogy elkezdődött a "területek visszafoglalása " az autóktól. Érdemes megnézni a Thököly utat a norc.hu-n, vagy a Kiskörutat. Hogy néztek ki pár éve, és hogy néznek ki most?

Ezek is koszönhetőek a CM-nek, és annak, hogy 60-80.000 embert meg tudott mozgatni abban az időben, amikor nagy ívben szartak arra, hogy egyesek kerékpárral közlekednek, közlekednének...

folyt. köv.
Idézet
 
 
+4 #12 antenna 2011-09-26 11:19
Idézet - zuri:
Igen a cm lehet nevelo szandeku,illetv e az volt valamikor de mostanra elerte a birkak ossze vissza jobbrol balrol es szembol szinvonalat.Ez hol tanito?

a bringázás is mint kb minden más amit sok embernek együtt kell csinálnia szokás kérdése... tanulni kell azt is hogy hogyan viselkedsz egy gruppen partin, hova nyúlsz és hova dugod a cuccaid, ugyanúgy a kerékpáros közlekedés is tanulás és szokás kérdése. Én úgy érzem Budapesten nagy volt a robbanás és hirtelen lett sok bringás. Általában ugyebár nagyobb rész a tapasztalt és csapódik hozzá az újonc. Átveszi a tömeg szokását és megtanulja. CM egy buli. Ezzel egyet tudok érteni. Önmagában kevés. Ezt a hullámot meglovagolva kell mellé oktató jellegű bringás foglalkozások, mint a bebiciklizés esetleg kresz oktatás stb stb stb.
Idézet
 
 
0 #11 zuri 2011-09-26 11:12
Igen a cm lehet nevelo szandeku,illetv e az volt valamikor de mostanra elerte a birkak ossze vissza jobbrol balrol es szembol szinvonalat.Ez hol tanito?Annak idejen otthon en sem mindig raktam ki a kezem hogy merre megyek,de Londonban ra voltam kenyszerulve,Zu richben meg kb ciki ha nem rakod ki.Ezek utan otthon en is ki fogom rakni es TANITANI.
Idézet
 
 
0 #10 korcs 2011-09-26 11:09
Idézet - eme:
@korcs megkérdezhetem, hogy ezt a szavazást milyen célra készítetted, ill felhasználható-e más célra?


Bármire, bárkinek felhasználható, ezért publikus (egész jó a szórása is országon belül, bár kicsivel több,mint 100 fő nem tudom mennyire reprezentatív). Hogy miért csináltam? Érdekelt! Bevallom én azt hittem, az anyagi ok (benzin, tömegközlekedés ) miatt lett ennyi bringás... a statisztika más mutat, engem is meglepett....
Idézet
 
 
+2 #9 antenna 2011-09-26 10:59
Egyáltalán nincs igazad.
Egy CM lehet nevelő szándéku is. Mutass te példát, menj oda a suhanchoz hogy figyelj ember ezt így vagy úgy kéne. Le kéne fáradni a járdáról mert itt se lesz bajod.
Honnan szedjen fel a bringás kultúrát ha oktatni nem oktatják, vizsga nem kell a keróra és az olyan ügyes és okos bringások mint pl te is, csak blogon keresztül szarják telibe a nyomorékokat. Nem ciki egy lámpánál oda gurulni egy csinos lányhoz vagy egy öltönyös üzletmeberhez és jelezni neki hogy figyelj sokkal előnyösebb ha nem kacsázol az úton, vagy ha kanyarodsz akkor kiteszed a kezed és jelzed. Vagy hátranézel. Hidd el sokan meghálálják. Van aki tapló és elküld a faszba. Na mindegy. Nem szeretem a CM átlag résztvevőjét a hétköznapokon mert idegesít engem is mikor több szabálytalankod ót látok mint autót. Viszont kurvára örülök hogy ő pl inkább bringán bénázik mint teszi ezt egy 7-es bmwben.
Idézet
 
 
+1 #8 zuri 2011-09-26 10:48
En azt gondolom aki bicajozni szeret es akar,az nem csak a cm-napjan.aki meg majomkodni paradezni nyilvan elmegy egy ilyen felvonulasra,me g kiteker a godorhoz meg haza,hiszen ez errol szol.Az en kornyezetemben azert kezdtek el bringazni mert inspiraltam oket,mindenhova mindig bicoval mentem,buliba,m unkaba, vagy csak siman kirandulni.Budapesten legjobb kozlekedesi eszkoz es ingyenes,ezt belattak ok is.Nem a cm-miatt kezdtek el bringazni,hanem mert egy jo pelda allt elottuk ami nem csak egy naprol szolt!(persze nem magam akarom fenyezni ezzel)
Egy peldat meg engedjetek meg:Zurichben elek,volt itt is cm.Kivancsisagbol elmentem hogyan is nez itt ki. Az itteni cm kb 20fobol allt mert a tobbi 80000 minden nap bicajjal jar mindenhova.....
Idézet
 
 
+3 #7 Anti 2011-09-26 10:10
#4: Telitalálat! A káoszos képen tökéletesen látszik, hogyha komoly tömegek ülnek bringára, a város alkalmatlan a járdára húzott sárga csíkos megoldással kiszolgálni a kerékpárral közlekedőket.

Ebből a szempontból van értelme még a CM-eknek, bár kétségtelen, hogy a BKK lévén valami elkezdődött. Valami sokkal komolyabb, mint ami eddig volt. Azt pedig nehéz, gyakorlatilag lehetetlen elérni, hogy a kretének otthon maradjanak.

Azért így a végére megkérdem még tőled, hogyha kimész egy eliketre (akár fotózni, akár tekerni), akkor miért nem születnek ilyen bejegyzések, hogy a kretén bringásfutárok miket művelnek...

(A félreértések elkerülése végett: engem nem zavar, csak ugye mindegyik arcol FGH-n is, hogy fúj CM, mongyonle, blabla, miközben ők maguk - már konkrétan a futárokra gondolok, nem csak a bringás futárokra - az egyik olyan réteg, akikre állandó jelleggel fújnak a közlekedés egyéb résztvevői.)
Idézet
 
 
0 #6 eme 2011-09-26 10:07
@korcs megkérdezhetem, hogy ezt a szavazást milyen célra készítetted, ill felhasználható-e más célra?
Idézet
 
 
+3 #5 korcs 2011-09-26 09:55
Nemrég csináltam egy kis kérdőívet és NEM lepődtem meg, amikor azt láttam, hogy a megkérdezettek csak 2,5%-a válaszolta azt, hogy a környezetében azért kezdtek el bringázni, mert a CM vagy MK vagy a BaM motiválta őket...
http://www.vizu.com//poll-results.html?n=242768

A CM buli lett, olyan, mint a (és most idézek) Virágkarnevál, de a virágkarnevál se motivál arra, hogy virágokat ültess. Én is a buli kedvéért jártam (nálunk ugye most nem is volt).

Azok, akik naponta közlekednek kerékpárral, azoknak 90%-ban tuti van lámpája, miért?! Mert szüksége van rá, mert este is teker, vagy már belefutott rendőri ellenőrzésbe... azoknak nincs, akik alkalomszerűen (CM-re) szedik le a padlásról a bringát (sportszerűen bringázókról most ne beszéljünk, hehehehehe).

A MK véleményének kikérése, höhöhöhö... az unió megköveteli szakértői véleményt, azt, hogy legtöbbször figyelmen kívül hagyják, meg mutatja a valóságot. :-D
Idézet
 
 
+1 #4 aero 2011-09-25 22:49
ko-mo-lyan? lehúzod a szabálytalan barmokat, majd mindjárt megmagyarázod ezzel a saját hibáidat is?
(egy bringás)
Idézet
 
 
+1 #3 huanita 2011-09-25 15:29
Ellenben van és lesz is akinek a CM hozza meg a bringa iránti szeretetét STB....és majd egyszer olyan tökéletes bringás lehet mint Te....és derogálhat majd neki CM-re járni xĐ
Állítanád, hogy inkább ne is legyen CM? vagy azért az mégis csak merész kijelentés volna?

Igazad van, ami a kultúrás illeti...de kezdődött az "illegállal....-aztán lett ebből a divat"?
valahogy nem tartom véletlennek e dolog lecsengését...

Ameddig le volt zárva a felvonulás Pont addig tartott megszokni és megtanulni ezt az összevissza tekergetést!
Idézet
 
 
+2 #2 Piry 2011-09-25 10:44
Flo szavait idézve"Blogger bringások" Nem viccből kerültem el jó messzire az egész majomparádét! No de a lényeg elsikadt, végül beértél a boltba zárásig?
Idézet
 
 
+1 #1 Bendzsó 2011-09-25 09:03
Sajna tökéletesen igazad van!! :sad:
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés